Literatura

Beáta Matyášová: Karla v pasti

Pasti na nás číhají doslova všude. Jejich návnady jsou různé. Je lehké se do nich polapit a ještě horší je se z nich dostat ven. Do jaké pasti se dostala hlavní hrdinka Karla?

„Pasti jsou různé. Pastička na myši, past na medvěda. Pro každého jiná návnada. Sýr, žížala, kousek špeku. Čokoláda. Vztahy. Alkohol. V pasti jsem uvízla, ještě mi nebylo třicet. Přemýšlím, jak jsem se do ní dostala. Vzpomínám, jak jsem se dostala ven. Kdykoliv může past znovu sklapnout. Komukoliv z nás.“

Kniha spisovatelky Beáty Matyášové s názvem Karla v pasti vypráví příběh mladé ženy, které v životě všechno vychází. Karla už od dětství byla hodné a bystré dítě. Vždy se chovala vzorně. Dospíváním si proplula bez problémů. Začala studovat vysokou školu a měla velké plány do budoucna. Zamiluje se, ale brzy pozná, že láska také bolí. Svou bolest se snaží tlumit alkoholem. Má střídavě horší, ale i lepší období. Tahle past přišla do jejího života nenápadně – až by se dalo říci, že docela nepozorovaně.

Nakonec však najde pro život toho pravého. Společně zařídí bydlení, vezmou se a rozhodnou mít dítě. Jenže to je věc, ve které se jí nedaří. A ona propadá čím dál tím více k alkoholu. Z Karly se stala žena, kterou touha po lásce a po uznání dovedla až k závislosti na alkoholu. Řešení nakonec přišlo a pomoc také, ale důležité bylo si uvědomit, že má problém a musí získat zpět sebedůvěru.

Podle mého názoru by se určité pasáže v díle Beáty Matyášové daly více rozvinout. Celkově však kniha působí velmi opravdově a čtenářky mohou mít pocit, že se jim vyprávěný příběh může týkat v podstatě kterékoliv ženy. Do knihy jsou vetkané také barvité vzpomínky z dětství a dospívání, které se střídají se současností. Pro hlavní hrdinku jde o důležité okamžiky života. Působivé jsou také s dějem propojené krátké básně, které vystihují momentální emocionální rozpoložení hlavní hrdinky, z nichž vám cituji jednu pro představu:

Srdeční záležitost

Je mnoho citů.

Láska, nenávist.